Bewerken pagina: Toegankelijk
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
, projectlid, secretaris.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Deze pagina is beveiligd. Bewerken of andere handelingen zijn niet mogelijk.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
ID
Deze eigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van een unieke identificatie.
:
Stelling
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een stelling.
:
Afnemers hebben eenvoudig toegang tot de dienst.
Beschrijving
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element te voorzien van een beschrijving.
:
Dienstverleners sluiten aan bij de manier waarop afnemers contact met hen willen onderhouden. Dit betreft de keuze van de beschikbare communicatiekanalen, de tijdstippen waarop contact mogelijk is en de gebruiksvriendelijkheid van de communicatiemiddelen. Van alle kanalen heeft internet de voorkeur, omdat het personen (via websites, e-mail, etc.) en systemen (via elektronische berichten) in staat stelt dag en nacht contact te onderhouden. Er zijn echter altijd afnemers die niet van internet gebruik kunnen of willen maken. Bijvoorbeeld omdat ze beperkingen hebben, vaardigheden missen of niet beschikken over een internetaansluiting. Ook voor hen moet een dienst toegankelijk zijn.
Rationale
TOGAF9: "Should highlight the business benefits of adhering to the principle, using business terminology. Point to the similarity of information and technology principles to the principles governing business operations. Also describe the relationship to other principles, and the intentions regarding a balanced interpretation. Describe situations where one principle would be given precedence or carry more weight than another for making a decision."
:
Een toegankelijke dienst wordt beter benut en sluit geen afnemers uit.
Implicaties
:
Onderzocht moet worden hoe de doelgroep is opgebouwd en hoe de verschillende soorten afnemers van de dienst gebruikmaken (gebruikersonderzoek). Op basis hiervan kan worden bepaald welke communicatiekanalen er worden ingezet en op welke wijze. Dit kan betekenen dat er meerdere communicatiekanalen moeten worden gebruikt (bijvoorbeeld internet en telefoon) via mogelijk meerdere ingangen (bijvoorbeeld verschillende websites voor verschillende doelgroepen). Het is daarbij niet mogelijk alle afnemers naar wens te bedienen. Er zal daarom een afweging moeten worden gemaakt tussen de voorkeuren van de afnemers en het rendement van de verschillende kanalen en ingangen. Voorwaarde daarbij is dat niemand wordt uitgesloten. Waar meerdere kanalen en ingangen worden aangeboden, moet zijn gewaarborgd dat de resultaten van de dienstverlening onafhankelijk zijn van het gekozen kanaal en de gekozen ingang. Zelfs als deze door elkaar heen worden gebruikt. Het moet bijvoorbeeld voor het antwoord niet uitmaken of een vraag binnenkomt per post, e-mail of telefoon.
Voorbeelden
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van voorbeelden.
:
Toepassingsgebied
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om het toepassingsgebied van een element vast te leggen.
:
Onderbouwing
Dit vak is bedoeld voor tekst die uitlegt waarom de relatie door met (een of meerdere) beleidskader(s) is gelegd, noem het beleidskader ook in de tekst.
:
In de [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]] is vastgelegd dat het conventionele, ‘papieren’ verkeer niet mag worden verdrongen door elektronisch verkeer. De wet hanteert onder andere het uitgangspunt dat de burger bepaalt in welke vorm het verkeer plaatsvindt en dat het niet is toegestaan bepaalde zaken alleen nog maar langs elektronische weg af te handelen, tenzij alle betrokkenen hiermee instemmen. In lijn daarmee is in de [[Visie Betere Dienstverlening Overheid]] bepaald dat alle kanalen openstaan. Burgers, bedrijven en instellingen maken zelf uit via welk contactkanaal zij de overheid benaderen. De [[BurgerServiceCode]] (artikel 1: 'Keuzevrijheid contactkanaal') wijst op het belang van een vraaggerichte inzet van contactkanalen.
Is gerelateerd aan
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Drijfveer
:
Realiseert
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Doel
:
Heeft bron
weergegeven als omgekeerde 'used by'. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Bron
:
NORA 3.0 katern Strategie
Is beinvloed door
Deze eigenschap verbindt een beleidskader (bron) met een losse pagina of categorie van pagina's die er door beïnvloed is. Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Beleidskader
:
Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
Visie Betere Dienstverlening Overheid
BurgerServiceCode
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
{{Status principes}} {{#set:Paginanummer in bron=19}}[[Image:3.Toegankelijkblauw.png|thumb|200px|right|link=Principes||alt="Symbool Basisprincipe 3, de enter-toets van een toetsenbord"]]
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren
Navigatiemenu
Persoonlijke hulpmiddelen
Account aanmaken
Aanmelden
Naamruimten
Pagina
Overleg
Nederlands
Weergaven
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Meer
Pagina exporteren
Zoeken
Navigatie
NORA
Nieuws & Agenda
Laatste wijzigingen
Blijf op de hoogte
Hulp & contact
Ecosysteem
NORA Familie
GDI Architectuur
Architectuurafspraken
Overzicht
Kernwaarden
Kwaliteitsdoelen
Architectuurprincipes
Implicaties
Wijzigingen 1-1-2023
Lijsten & Verwijzingen
Beleidskaders
Standaarden
Bouwstenen
Begrippen
Architecturen
Gegevens-woordenboeken
Thema's
Overzicht
Beveiliging
Basisconcept van Dienstverlening
AI & Algoritmen
API
Data op het web
Duurzame Toegankelijkheid
Gegevensmanagement
Geo
IAM
Internationaal
Ketensturing
Mobiele apps
Privacy
Basisregistraties
Zaakgericht Werken
Overige onderwerpen
Vakmanschap
NORA-Instrumenten
PSA
NORA Review
NORA Vijflaagsmodel
Domeinen
Opleidingen
Community beginners
Visualisatie
Over NORA
Overzicht
NORA Beheer
NORA Gebruikersraad
Wijzigingsproces
Jaarplan
Kennismodel
Compliancy & Verantwoording
Hulpmiddelen
Verwijzingen naar deze pagina
Gerelateerde wijzigingen
Speciale pagina's