No wrong door: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
(vervangen door NAP01) |
||
(14 tussenliggende versies door 7 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{#element: | ||
| | |Elementtype=Afgeleid principe | ||
|ID=AP22 | |||
|Stelling=Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst | |||
|Rationale=Afnemers willen snel geholpen worden en niet van het kastje naar de muur gestuurd. Dit ongeacht het overheidsloket waar zij zich melden. De dienstverlener van de gezochte dienst is verantwoordelijk voor de gerichte doorverwijzing naar de eigen dienst door alle relevante loketten en contactvoorzieningen. De dienstverlener borgt zo dat afnemers gericht worden doorverwezen naar de dienst die zij zoeken of waar zij behoefte aan hebben. Voor de duidelijkheid: ‘Gericht verwijzen' betekent hier verwijzen naar de precieze plek (webpagina, loket, formulier) waar de dienst wordt aangeboden. Een globale verwijzing naar een organisatie of website volstaat niet. | |||
Het is zaak om een balans te vinden tussen de inspanningen om 'no wrong door' te borgen en het verwachte rendement. Het borgen van doorverwijzing is met name relevant voor loketten, die naar verwachting veel door de doelgroep van de dienst bezocht worden. | Het is zaak om een balans te vinden tussen de inspanningen om 'no wrong door' te borgen en het verwachte rendement. Het borgen van doorverwijzing is met name relevant voor loketten, die naar verwachting veel door de doelgroep van de dienst bezocht worden. | ||
| | |Implicaties=* De dienstverlener zorgt voor informatie over de dienst en een passende ontsluiting. | ||
* Er is onderzocht welke contactfuncties het meest gebruikt worden door de doelgroep van de dienst (die dus de meeste afnemers zouden kunnen doorverwijzen). Afspraken met de betreffende organisaties borgen de doorverwijzing. | * Er is onderzocht welke contactfuncties het meest gebruikt worden door de doelgroep van de dienst (die dus de meeste afnemers zouden kunnen doorverwijzen). Afspraken met de betreffende organisaties borgen de doorverwijzing. | ||
* Deze contactfuncties en hun medewerkers beschikken over de informatie die nodig is om de vraag van de afnemer zodanig te verhelderen, dat gericht naar de dienst kan worden doorverwezen. Deze medewerkers zijn in staat om te werken met alle relevante zoekinstrumenten. | * Deze contactfuncties en hun medewerkers beschikken over de informatie die nodig is om de vraag van de afnemer zodanig te verhelderen, dat gericht naar de dienst kan worden doorverwezen. Deze medewerkers zijn in staat om te werken met alle relevante zoekinstrumenten. | ||
* De dienst is vindbaar en toegankelijk via alle contactfuncties | * De dienst is vindbaar en toegankelijk via alle contactfuncties | ||
* De dienst maakt deel uit van overzichten van overheidsdienstverlening (zoals Samenwerkend Catalogi, thematische webportals) | * De dienst maakt deel uit van overzichten van overheidsdienstverlening (zoals Samenwerkend Catalogi, thematische webportals) | ||
|Voorbeelden=Een bedrijf dat incidenteel een lading chemisch afval moet afvoeren, zal waarschijnlijk niet weten aan welke wetten en verordeningen dit is gebonden. Het bedrijf zal niet spontaan zoeken naar de bijbehorende dienst uit het aanbod van de gemeente, domweg omdat het bedrijf niet weet welke dienst het betreft. De dienst moet daarom zo zijn ingericht, dat dienstverleners en loketten binnen de overheid in staat zijn om gericht naar de betreffende diensten door te verwijzen. | |||
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan | |Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan | ||
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur | |Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur | ||
|Architectuurdomein=Organisatie | |Architectuurdomein=Organisatie | ||
|Toepassingsgebied=Generiek | |Toepassingsgebied=Generiek | ||
|Status actualiteit=Actueel | |||
|Prioriteit revisit=1 | |||
|Laag binnen vijflaagsmodel=2 | |||
|Realiseert=Vindbaar | |||
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening | |||
|Is vervangen door=Verplaats je in de gebruiker | |||
}} | }} | ||
{{Status principes}} | |||
[[Image:Ap 22.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 22, realiseert Basisprincipe 2"]] |
Huidige versie van 14 apr 2023 om 18:16
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Eigenschappen
ID | AP22 |
---|---|
Stelling | Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst |
Rationale | Afnemers willen snel geholpen worden en niet van het kastje naar de muur gestuurd. Dit ongeacht het overheidsloket waar zij zich melden. De dienstverlener van de gezochte dienst is verantwoordelijk voor de gerichte doorverwijzing naar de eigen dienst door alle relevante loketten en contactvoorzieningen. De dienstverlener borgt zo dat afnemers gericht worden doorverwezen naar de dienst die zij zoeken of waar zij behoefte aan hebben. Voor de duidelijkheid: ‘Gericht verwijzen' betekent hier verwijzen naar de precieze plek (webpagina, loket, formulier) waar de dienst wordt aangeboden. Een globale verwijzing naar een organisatie of website volstaat niet. Het is zaak om een balans te vinden tussen de inspanningen om 'no wrong door' te borgen en het verwachte rendement. Het borgen van doorverwijzing is met name relevant voor loketten, die naar verwachting veel door de doelgroep van de dienst bezocht worden. |
Implicaties |
|
Voorbeelden | Een bedrijf dat incidenteel een lading chemisch afval moet afvoeren, zal waarschijnlijk niet weten aan welke wetten en verordeningen dit is gebonden. Het bedrijf zal niet spontaan zoeken naar de bijbehorende dienst uit het aanbod van de gemeente, domweg omdat het bedrijf niet weet welke dienst het betreft. De dienst moet daarom zo zijn ingericht, dat dienstverleners en loketten binnen de overheid in staat zijn om gericht naar de betreffende diensten door te verwijzen. |
Cluster | Vraaggerichtheid naar een hoger plan |
Architectuurlaag | Bedrijfsarchitectuur |
Architectuurdomein | Organisatie |
Toepassingsgebied | Generiek |
Status actualiteit | Actueel |
Prioriteit revisit | 1 |
Laag binnen vijflaagsmodel | 2 |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
No wrong door | Heeft bron | |
No wrong door | Is vervangen door |
|
No wrong door | Realiseert |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|---|---|
Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat (Architectuurprincipe) | Is gerelateerd aan | No wrong door |
Verplaats je in de gebruiker (Architectuurprincipe) | Is gerelateerd aan | No wrong door |
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.