Transparante dienstverlening: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Transparante dienstverlening|Stelling=Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP25
|Stelling=Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is met name van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: “is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?”
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is met name van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: “is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?”
|Realiseert=Transparant,
|Gerelateerd=Afnemer heeft inzage,
|RelatieToelichting=AP 26: heeft betrekking op transparantie ten aanzien van de gebruikte persoonsgegevens.
|Voorbeelden=In het geval van een vergunning- of subsidieaanvraag, willen afnemers graag weten of:
* de aanvraag in goede orde is ontvangen
* door hen de juiste informatie is aangeleverd
* de aanvraag in behandeling is genomen
* er stappen in de behandeling zijn afgerond
* een besluit is genomen
* het formele document is verstuurd.
|Implicaties=* De dienstverleningsprocessen zijn geautomatiseerd.
|Implicaties=* De dienstverleningsprocessen zijn geautomatiseerd.
* De afnemer kan online 24/7 per week, of op elk ander afgesproken moment, de status kan raadplegen.
* De afnemer kan online 24/7 per week, of op elk ander afgesproken moment, de status kan raadplegen.
Regel 19: Regel 12:
* Aan de voortbrenging van de dienst is een casus of zaak gekoppeld die uniek identificeerbaar is en via alle kanalen beschikbaar en toegankelijk (transparant) blijft gedurende de geldigheidstermijn.
* Aan de voortbrenging van de dienst is een casus of zaak gekoppeld die uniek identificeerbaar is en via alle kanalen beschikbaar en toegankelijk (transparant) blijft gedurende de geldigheidstermijn.
* Voortgangsinformatie wordt ontsloten via alle kanalen waarlangs de dienst wordt verleend én via de persoonlijke contactvoorzieningen van voorkeur van de afnemer (ViaMijnBank, MijnOverheid.nl, MijnBerichten, e-mail).
* Voortgangsinformatie wordt ontsloten via alle kanalen waarlangs de dienst wordt verleend én via de persoonlijke contactvoorzieningen van voorkeur van de afnemer (ViaMijnBank, MijnOverheid.nl, MijnBerichten, e-mail).
* De afnemer wordt geïnformeerd over statuswijzigingen.  
* De afnemer wordt geïnformeerd over statuswijzigingen.
|Voorbeelden=In het geval van een vergunning- of subsidieaanvraag, willen afnemers graag weten of:
* de aanvraag in goede orde is ontvangen
* door hen de juiste informatie is aangeleverd
* de aanvraag in behandeling is genomen
* er stappen in de behandeling zijn afgerond
* een besluit is genomen
* het formele document is verstuurd.
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Architectuurlaag=Informatiearchitectuur
|Architectuurlaag=Informatiearchitectuur
|Architectuurdomein=Berichten en Gegevens
|Architectuurdomein=Berichten en Gegevens
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP25
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 26: heeft betrekking op transparantie ten aanzien van de gebruikte persoonsgegevens.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Transparant,
|Paginanaam=Transparante dienstverlening
|Gerelateerd=Afnemer heeft inzage,
}}
}}

Versie van 5 feb 2015 17:56

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen