Diensten vullen elkaar aan: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(lagen toegevoegd)
(correctie realiseert)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Afgeleid principe
|Paginanaam=Diensten vullen elkaar aan
|ID=AP03
|Elementtype=Implicatie
|Stelling=De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
|Volgnummer=NAP07.01
|Rationale=Diensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
|Toelichting=Diensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
|Implicaties=De dienst:
|Implicaties=De dienst:  
* is beschreven
* is beschreven  
* de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen
* de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen  
* sluit aan op de verwante diensten.
* sluit aan op de verwante diensten.
|Voorbeelden=Twee organisaties kunnen in lijn met dit principe dezelfde informatie aanbieden in een vorm die is toegespitst op de eigen doelgroep. De meerwaarde berust hier in de communicatie naar verschillende doelgroepen. Wanneer daarentegen vergelijkbare, maar inconsistente informatie aan één doelgroep wordt aangeboden, is er sprake van onwenselijke en verwarrende overlap in de dienstverlening.
|Status actualiteit=Concept
|Cluster=Dienstenaanbod
|Status toelichting={{Review kernwaarden}}
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Laag binnen vijflaagsmodel=2
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Realiseert=Hergebruik diensten
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=* AP 4 (Positioneer de dienst), over de presentatie en communicatie van de dienst. Principe 3 heeft betrekking op de te leveren prestatie zelf. * AP 12 en 13 kunnen beschouwd worden als een specifieke invulling van AP 3.
|Status actualiteit=Actueel
|Prioriteit revisit=1
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 3, 4, 5
|Is gerelateerd aan=Bronregistraties zijn leidend, Eenmalige uitvraag, Geo, Positioneer de dienst
|Realiseert=Gebundeld
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
|Privaat=Waarde voor private partij minder duidelijk
}}
}}
[[Image:Ap 3.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 3, realiseert Basisprincipe 5"]]

Versie van 1 nov 2021 12:32

Beschrijving

Realiseert bovenliggend Architectuurprincipe