Diensten vullen elkaar aan: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(status actualitteit en toelichting aangepast - was foutief nog actueel)
(hersteld naar oorspronkelijke tekst; de afgevallen implicatie staat nu op Diensten vullen elkaar aan (implicatie))
Regel 1: Regel 1:
{{Status principes}}
{{Status principes}}
{{#element:
{{#element:
|Paginanaam=Diensten vullen elkaar aan
|Elementtype=Afgeleid principe
|Elementtype=Implicatie
|ID=AP03
|Beschrijving=Zorg er voor dat diensten elkaar aanvullen en niet overlappen:
|Stelling=De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
 
|Rationale=Diensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
* Geef een heldere beschrijving van je dienst
|Implicaties=De dienst:
* Stem de opzet van de dienst af met aanbieders van verwante diensten
* is beschreven
* Sluit aan op die verwante diensten
* de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen
 
* sluit aan op de verwante diensten.
Burgers en bedrijven moeten de dienst en de meerwaarde er van kunnen herkennen: de dienst moet uniek zijn en niet overlappen met andere diensten. Dat voorkomt verwarring en zorgt dat de beoogde gebruiker de dienst weet te vinden.
|Voorbeelden=Twee organisaties kunnen in lijn met dit principe dezelfde informatie aanbieden in een vorm die is toegespitst op de eigen doelgroep. De meerwaarde berust hier in de communicatie naar verschillende doelgroepen. Wanneer daarentegen vergelijkbare, maar inconsistente informatie aan één doelgroep wordt aangeboden, is er sprake van onwenselijke en verwarrende overlap in de dienstverlening.
 
|Cluster=Dienstenaanbod
Daarvoor moeten individuele organisaties zelf de verantwoordelijkheid nemen om hun dienstverlening naast elkaar te leggen en op elkaar af te stemmen. Dit voorkomt dubbel werk en overlappende diensten.
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
 
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
De overheid als geheel kan zo efficiënter werken. En bij individuele dienstverleners komt capaciteit en focus vrij om zich te concentreren op de kwaliteit van de unieke dienst die ze aanbieden.
|Toepassingsgebied=Generiek
|Status actualiteit=Uitgefaseerd
|RelatieToelichting=* AP 4 (Positioneer de dienst), over de presentatie en communicatie van de dienst. Principe 3 heeft betrekking op de te leveren prestatie zelf. * AP 12 en 13 kunnen beschouwd worden als een specifieke invulling van AP 3.
|Status toelichting=Deze implicatie kwam voor in eerdere versies van het [[RFC Bindende Architectuurafspraken 2022]][, maar heeft het uiteindelijke voorstel niet gehaald.
|Status actualiteit=Actueel
|Laag binnen vijflaagsmodel=2
|Prioriteit revisit=1
|ID=NAP07.01
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 3, 4, 5
|Realiseert=Ontkoppel diensten
|Is gerelateerd aan=Bronregistraties zijn leidend, Eenmalige uitvraag, Geo, Positioneer de dienst
|Realiseert=Gebundeld
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
|Privaat=Waarde voor private partij minder duidelijk
}}
}}
[[Image:Ap 3.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 3, realiseert Basisprincipe 5"]]

Versie van 24 apr 2023 23:02


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP03
StellingDe dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
RationaleDiensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
ImplicatiesDe dienst:
  • is beschreven
  • de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen
  • sluit aan op de verwante diensten.
VoorbeeldenTwee organisaties kunnen in lijn met dit principe dezelfde informatie aanbieden in een vorm die is toegespitst op de eigen doelgroep. De meerwaarde berust hier in de communicatie naar verschillende doelgroepen. Wanneer daarentegen vergelijkbare, maar inconsistente informatie aan één doelgroep wordt aangeboden, is er sprake van onwenselijke en verwarrende overlap in de dienstverlening.
ClusterDienstenaanbod
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
ToepassingsgebiedGeneriek
RelatieToelichting
  • AP 4 (Positioneer de dienst), over de presentatie en communicatie van de dienst. Principe 3 heeft betrekking op de te leveren prestatie zelf. * AP 12 en 13 kunnen beschouwd worden als een specifieke invulling van AP 3.
  • Status actualiteitActueel
    Prioriteit revisit1
    Laag binnen vijflaagsmodel2, 3, 4, 5

    Relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunten
    Diensten vullen elkaar aanHeeft bron
    Diensten vullen elkaar aanIs gerelateerd aan
    Diensten vullen elkaar aanRealiseert

    Afgeleide relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunt
    Beschrijf de dienst nauwkeurig (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanDiensten vullen elkaar aan

    "Relatie Afgeleid principe 3, realiseert Basisprincipe 5"