Diensten vullen elkaar aan: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(mijn interpretatie van de teksten)
(AP03 is vervangen door NAP09)
 
(8 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Paginanaam=Diensten vullen elkaar aan
|Elementtype=Afgeleid principe
|Elementtype=Implicatie
|ID=AP03
|Implicaties=Zorg er voor dat diensten elkaar aan vullen en niet overlappen:
|Stelling=De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
* Geef een heldere beschrijving van je dienst
|Rationale=Diensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
* Stem de opzet van de dienst af met aanbieders van verwante diensten
|Implicaties=De dienst:
* Sluit aan op die verwante diensten
* is beschreven
 
* de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen
Burgers en bedrijven moeten de dienst en de meerwaarde er van kunnen herkennen: de dienst moet uniek zijn en niet overlappen met andere diensten. Dat voorkomt verwarring en zorgt dat de beoogde gebruiker de dienst weet te vinden.
* sluit aan op de verwante diensten.
 
|Voorbeelden=Twee organisaties kunnen in lijn met dit principe dezelfde informatie aanbieden in een vorm die is toegespitst op de eigen doelgroep. De meerwaarde berust hier in de communicatie naar verschillende doelgroepen. Wanneer daarentegen vergelijkbare, maar inconsistente informatie aan één doelgroep wordt aangeboden, is er sprake van onwenselijke en verwarrende overlap in de dienstverlening.
Daarvoor moeten individuele organisaties zelf de verantwoordelijkheid nemen om hun dienstverlening naast elkaar te leggen en op elkaar af te stemmen. Dit voorkomt dubbel werk en overlappende diensten.
|Cluster=Dienstenaanbod
 
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
De overheid als geheel kan zo efficiënter werken. En bij individuele dienstverleners komt capaciteit en focus vrij om zich te concentreren op de kwaliteit van de unieke dienst die ze aanbieden.
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Status actualiteit=Concept
|Toepassingsgebied=Generiek
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|RelatieToelichting=* [[AP04|AP 4]] (Positioneer de dienst), over de presentatie en communicatie van de dienst. Principe 3 heeft betrekking op de te leveren prestatie zelf.
|Laag binnen vijflaagsmodel=2
* [[AP12|AP 12]] en [[AP13|13]] kunnen beschouwd worden als een specifieke invulling van AP 3.
|ID=NAP07.01
|Status actualiteit=Actueel
|Realiseert=Ontkoppel diensten
|Prioriteit revisit=1
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 3, 4, 5
|Is gerelateerd aan=Bronregistraties zijn leidend, Eenmalige uitvraag, Positioneer de dienst, Geo
|Realiseert=Gebundeld
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
|Is vervangen door=Beschrijf de dienst nauwkeurig
|Privaat=Waarde voor private partij minder duidelijk
}}
}}
{{Status principes}}
[[Image:Ap 3.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 3, realiseert Basisprincipe 5"]]

Huidige versie van 24 mei 2023 om 12:59


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP03
StellingDe dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
RationaleDiensten moeten vanuit het perspectief van de afnemer meerwaarde hebben ten opzichte van andere diensten. Dit draagt bij aan de eenduidigheid en vindbaarheid van diensten en voorkomt verwarring. Daarnaast draagt het terugdringen van overlap bij aan efficiency binnen de overheid. Het stelt dienstverleners in staat om te excelleren in een beperkter pakket van diensten. Het is van groot belang dat individuele organisaties zélf verantwoordelijkheid nemen voor het aanbieden van 'unieke' diensten, omdat een organisatie overstijgende regie op diensten niet altijd bestaat. Wanneer blijkt dat elders een zelfde of overlappende dienst wordt aangeboden, dwingt dit de dienstverlener om afstemming te zoeken met de andere aanbieder en de dienst van opzet te veranderen.
ImplicatiesDe dienst:
  • is beschreven
  • de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen
  • sluit aan op de verwante diensten.
VoorbeeldenTwee organisaties kunnen in lijn met dit principe dezelfde informatie aanbieden in een vorm die is toegespitst op de eigen doelgroep. De meerwaarde berust hier in de communicatie naar verschillende doelgroepen. Wanneer daarentegen vergelijkbare, maar inconsistente informatie aan één doelgroep wordt aangeboden, is er sprake van onwenselijke en verwarrende overlap in de dienstverlening.
ClusterDienstenaanbod
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
ToepassingsgebiedGeneriek
RelatieToelichting
  • AP 4 (Positioneer de dienst), over de presentatie en communicatie van de dienst. Principe 3 heeft betrekking op de te leveren prestatie zelf.
  • AP 12 en 13 kunnen beschouwd worden als een specifieke invulling van AP 3.
  • Status actualiteitActueel
    Prioriteit revisit1
    Laag binnen vijflaagsmodel2, 3, 4, 5

    Relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunten
    Diensten vullen elkaar aanHeeft bron
    Diensten vullen elkaar aanIs gerelateerd aan
    Diensten vullen elkaar aanIs vervangen door
    Diensten vullen elkaar aanRealiseert

    Afgeleide relaties

    VertrekpuntRelatieEindpunt
    Beschrijf de dienst nauwkeurig (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanDiensten vullen elkaar aan

    NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

    Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

    "Relatie Afgeleid principe 3, realiseert Basisprincipe 5"