Ontkoppelen met diensten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
(vervangen door NAP07) |
||
(18 tussenliggende versies door 8 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{#element: | ||
|Elementtype=Afgeleid principe | |Elementtype=Afgeleid principe | ||
|ID=AP02 | |ID=AP02 | ||
Regel 7: | Regel 7: | ||
Toepassing van dit principe draagt bij aan het rendement van de dienstverlening door méér diensten aan afnemers aan te kunnen bieden. Ook bevordert het uitbesteding en daarmee een concentratie op kerntaken. Dit alles maakt de organisatie doelmatiger en doeltreffender. | Toepassing van dit principe draagt bij aan het rendement van de dienstverlening door méér diensten aan afnemers aan te kunnen bieden. Ook bevordert het uitbesteding en daarmee een concentratie op kerntaken. Dit alles maakt de organisatie doelmatiger en doeltreffender. | ||
Het aanbieden van voorheen op eigen processen toegesneden diensten aan externe afnemers, is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie. Het herbruikbaar maken van het werk van overheidsorganisaties buiten de oorspronkelijke context, is echter een grote uitdaging. Het vraagt van organisaties dat zij de door hen geleverde meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de | Het aanbieden van voorheen op eigen processen toegesneden diensten aan externe afnemers, is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie. Het herbruikbaar maken van het werk van overheidsorganisaties buiten de oorspronkelijke context, is echter een grote uitdaging. Het vraagt van organisaties dat zij de door hen geleverde meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de interne- en procesgerichtheid loslaten. | ||
interne- en procesgerichtheid loslaten. | |||
|Implicaties=* De dienstverlener heeft afgewogen welke ondersteunende processtappen, handelingen en informatie-objecten uit het dienstverleningsproces meerwaarde hebben voor andere organisaties | |Implicaties=* De dienstverlener heeft afgewogen welke ondersteunende processtappen, handelingen en informatie-objecten uit het dienstverleningsproces meerwaarde hebben voor andere organisaties | ||
* Deze handelingen en objecten zijn beschreven en ontsloten als afzonderlijke en herbruikbare diensten | * Deze handelingen en objecten zijn beschreven en ontsloten als afzonderlijke en herbruikbare diensten | ||
* De resulterende diensten zijn zó beschreven dat de resultaten en voorwaarden ook in een andere context begrepen kunnen worden | * De resulterende diensten zijn zó beschreven dat de resultaten en voorwaarden ook in een andere context begrepen kunnen worden | ||
* De diensten zijn gepubliceerd in een landelijk serviceregister of dienstencatalogus. | * De diensten zijn gepubliceerd in een landelijk serviceregister of dienstencatalogus. | ||
|Voorbeelden=* Neem de intake van cliënten door een zorgverlener. De zorgverlener zou deze intake niet langer alleen voor zichzelf, maar ook voor andere organisaties kunnen | |Voorbeelden=* Neem de intake van cliënten door een zorgverlener. De zorgverlener zou deze intake niet langer alleen voor zichzelf, maar ook voor andere organisaties kunnen gaan uitvoeren. Dit is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie, bijvoorbeeld wanneer de zorgverlener beschikt over een goed netwerk van loketten en goed geschoolde consulenten. | ||
* Een ander voorbeeld zijn de gegevensdiensten van de basisregistraties. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor een specifieke taak van de eigen organisatie. Inmiddels zijn deze diensten beschikbaar voor alle overheidsorganisaties. | * Een ander voorbeeld zijn de gegevensdiensten van de basisregistraties. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor een specifieke taak van de eigen organisatie. Inmiddels zijn deze diensten beschikbaar voor alle overheidsorganisaties. | ||
|Cluster=Dienstenaanbod | |Cluster=Dienstenaanbod | ||
Regel 20: | Regel 19: | ||
|Toepassingsgebied=Generiek | |Toepassingsgebied=Generiek | ||
|RelatieToelichting=AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe | |RelatieToelichting=AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe | ||
|Heeft bron= | |Status actualiteit=Actueel | ||
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 3, 4, 5 | |||
| | |Is gerelateerd aan=Bronregistraties zijn leidend, Geo | ||
|Realiseert=Noodzakelijk | |||
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening | |||
|Is vervangen door=Bouw diensten modulair op | |||
}} | }} | ||
{{Status principes}} | |||
[[Image:Ap 2.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 2, realiseert Basisprincipe 7"]] |
Huidige versie van 14 apr 2023 om 12:47
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Eigenschappen
ID | AP02 |
---|---|
Stelling | De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. |
Rationale | Interne processtappen in het dienstverleningsproces kunnen ook voor afnemers grote meerwaarde hebben. Het 'open stellen' van deze processtappen voor gebruik door afnemers, of juist de uitbesteding aan andere dienstverleners, is van groot belang voor het vermogen om samen te werken en de interoperabiliteit. De dienstverlener kan daartoe de processtappen als diensten ontkoppelen en positioneren.
Toepassing van dit principe draagt bij aan het rendement van de dienstverlening door méér diensten aan afnemers aan te kunnen bieden. Ook bevordert het uitbesteding en daarmee een concentratie op kerntaken. Dit alles maakt de organisatie doelmatiger en doeltreffender. Het aanbieden van voorheen op eigen processen toegesneden diensten aan externe afnemers, is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie. Het herbruikbaar maken van het werk van overheidsorganisaties buiten de oorspronkelijke context, is echter een grote uitdaging. Het vraagt van organisaties dat zij de door hen geleverde meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de interne- en procesgerichtheid loslaten. |
Implicaties |
|
Voorbeelden |
|
Cluster | Dienstenaanbod |
Architectuurlaag | Bedrijfsarchitectuur |
Architectuurdomein | Processen |
Toepassingsgebied | Generiek |
RelatieToelichting | AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe |
Status actualiteit | Actueel |
Laag binnen vijflaagsmodel | 2, 3, 4, 5 |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Ontkoppelen met diensten | Heeft bron | |
Ontkoppelen met diensten | Is gerelateerd aan |
|
Ontkoppelen met diensten | Is vervangen door |
|
Ontkoppelen met diensten | Realiseert |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|---|---|
Bouw diensten modulair op (Architectuurprincipe) | Is gerelateerd aan | Ontkoppelen met diensten |
Ontkoppelen met diensten - API (Uitwerking) | Realiseert | Ontkoppelen met diensten |
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.