Ontkoppelen met diensten: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
k (typo aangepast) |
k (Tekst vervangen - '|Elementtype=Afgeleid principe ' door '|Elementtype=Afgeleid principe |Status actualiteit=Actueel ') |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{#Element: | {{#Element: | ||
|Elementtype=Afgeleid principe | |Elementtype=Afgeleid principe | ||
|Status actualiteit=Actueel | |||
|ID=AP02 | |ID=AP02 | ||
|Stelling=De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. | |Stelling=De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. |
Versie van 24 mei 2017 18:38
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.
Eigenschappen
ID | AP02 |
---|---|
Stelling | De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. |
Rationale | Interne processtappen in het dienstverleningsproces kunnen ook voor afnemers grote meerwaarde hebben. Het 'open stellen' van deze processtappen voor gebruik door afnemers, of juist de uitbesteding aan andere dienstverleners, is van groot belang voor het vermogen om samen te werken en de interoperabiliteit. De dienstverlener kan daartoe de processtappen als diensten ontkoppelen en positioneren.
Toepassing van dit principe draagt bij aan het rendement van de dienstverlening door méér diensten aan afnemers aan te kunnen bieden. Ook bevordert het uitbesteding en daarmee een concentratie op kerntaken. Dit alles maakt de organisatie doelmatiger en doeltreffender. Het aanbieden van voorheen op eigen processen toegesneden diensten aan externe afnemers, is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie. Het herbruikbaar maken van het werk van overheidsorganisaties buiten de oorspronkelijke context, is echter een grote uitdaging. Het vraagt van organisaties dat zij de door hen geleverde meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de interne- en procesgerichtheid loslaten. |
Implicaties |
|
Voorbeelden |
|
Cluster | Dienstenaanbod |
Architectuurlaag | Bedrijfsarchitectuur |
Architectuurdomein | Processen |
Toepassingsgebied | Generiek |
RelatieToelichting | AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe |
Status actualiteit | Actueel |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Ontkoppelen met diensten | Heeft bron | |
Ontkoppelen met diensten | Is gerelateerd aan |
|
Ontkoppelen met diensten | Realiseert |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|---|---|
Bouw diensten modulair op (Architectuurprincipe) | Is gerelateerd aan | Ontkoppelen met diensten |
Ontkoppelen met diensten - API (Uitwerking) | Realiseert | Ontkoppelen met diensten |