Proactief aanbieden: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Alle Doelen uit de realisatie gehaald.)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Afgeleid principe
|Paginanaam=Proactief aanbieden
|Elementtype=Architectuurprincipe
|ID=AP24
|ID=AP24
|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
|Stelling=De dienst is proactief opgezet.
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.  
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft naar burgers en bedrijven.
 
|Status actualiteit=Concept
Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.
|Realiseert=Proactief/concept
Proactieve dienstverlening vraagt om een afweging tussen de behoeften enerzijds en de eigen verantwoordelijkheid van de afnemer en mogelijke weerzin tegen betutteling anderzijds. Deze afweging is afhankelijk van de aard van de dienst, de doelgroep en de situatie van de afnemer waarin de dienst relevant is.
|Implicaties=Per dienst is bepaald:
* voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
* welke signalen de dienstverlening in gang zetten
* welke andere verwante diensten in dit domein worden aangeboden
* welke dienstverleners in dit domein contact hebben met de doelgroep. Deze dienstverleners krijgen de informatie die nodig is om de relevantie van de dienst voor de doelgroep te kunnen beoordelen.
* welke klantcontactinformatie voor andere dienstverleners als signaal bruikbaar is en wat de juridische en praktische implicaties van dit hergebruik zijn
|Voorbeelden=Een gezinsvoogd zal naar eigen inzicht, kunde en proactiviteit een bemiddelende rol kunnen spelen richting een breed scala aan diensten in de rechtspraak, (jeugd)zorg, arbeidsreïntegratie en onderwijs. Dit hoeft niet in protocollen of werkafspraken te zijn vastgelegd.
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=[[Automatische dienstverlening |AP 23 Automatische dienstverlening]]: belicht een automatische vorm van proactiviteit.
|Status actualiteit=Actueel
|Prioriteit revisit=2
|Is gerelateerd aan=Geo
|Realiseert=Proactief
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
}}
}}
[[Image:Ap 24.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 24, realiseert Basisprincipe 1"]]

Versie van 16 sep 2021 01:20

Stelling

De dienst is proactief opgezet.

Rationale

Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om (aanvullende) diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn. Proactiviteit is een belangrijk aspect van de kwaliteit van dienstverlening die de overheid nastreeft naar burgers en bedrijven.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
Proactief aanbieden - API0

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 1.

Laag 2: Organisatorische laag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 2.

Laag 3: Informatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 3.

Laag 4: Applicatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 4.

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.