Stelsel van Basisregistraties: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (SuwiML link gemaakt)
(Eerste opzet in nieuwe themapagina (voor te leggen aan Wim Bakkeren voor input))
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__{{Stelsel van Basisregistraties}}
<div class="themapagina">
''"[[Glossary-Definition::Het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.]]"''{{#set:Beschrijving=Het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.}}{{#set:Glossary-Source=Stelselarchitectuur van het Heden}}{{#set:Vastgesteld in=Stelselarchitectuur van het Heden}}<ref>[[Toelichting::Bovengenoemde definitie van het Stelsel van Basisregistraties is afkomstig uit de bijlage bij kamerbrief 296 362, nummer 176, 28 mei 2010, Visie op het Stelsel van Basisregistraties.]]</ref>
[[Image:Zaakgericht_werken plaatje.jpg|thumb|350px|right|]]
[[Categorie:Begrippen]]
Het Stelsel van Basisregistraties is het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.


==Waarom een Stelsel van Basisregistraties?==
==Waarom is het Stelsel van Basisregistraties van belang?==
De aanleiding voor de ontwikkeling van het Stelsel van Basisregistraties was de constatering dat bij nagenoeg alle vraagstukken voor de overheid het kunnen beschikken over adequate
Het Stelsel van Basisregistraties is de voor een moderne en slagvaardige overheid onmisbare gegevensinfrastructuur. De basisregsitraties en de stelselvoorzieningen die tot het Stelsel van Basisregistraties behoren zijn onderdeel van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). De basisregistraties fungeren overheidsbreed als unieke bronnen van specifieke sets van verplicht te gebruiken authentieke gegevens. Zo’n authentiek gegevens is een in een basisregistratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek is aangemerkt. De authentieke gegevens in de basisregistraties zijn van hoogwaardige kwaliteit zodat deze zonder nader onderzoek bij de uitvoering van publiekrechtelijke taken te gebruiken zijn. Voor het niet-authentieke deel van een basisregistratie geldt dat het gebruik niet verplicht maar wel wenselijk is. Vanwege dit verplichte gebruik zijn de basisregistraties relevant voor nagenoeg alle overheidsorganisaties.
gegevens cruciaal is. Het beschikken over adequate gegevens lukt alleen als er voor de meest essentiële gegevens een overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke registraties is. Zo’n infrastructuur van authentieke registraties is een onmisbare voorwaarde voor een overheid die:<ref>Uit Kamerstuk 26 387 nummer 18 (3 maart 2003).</ref> niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, zich niet voor de gek laat houden, weet waar ze het over heeft en haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig. Het Stelsel van Basisregistraties is die onmisbare gegevensinfrastructuur.
</div>
<br clear="all" />


Het Stelsel van Basisregistraties is onderdeel van de [[Bouwstenen|overheidsbrede IT-basisinfrastructuur]]. Het Stelsel van Basisregistraties is een verzameling generieke, landelijke voorzieningen en afspraken voor het beheren en beschikbaar stellen van gegevens van landelijk belang. Het daadwerkelijk gebruik van die gegevens valt buiten het stelsel. Een sector of een organisatie is altijd zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken. De omslag naar gebruik is daarom niet iets wat het stelsel doet, of waar het stelsel verantwoordelijk voor is. Sectoren en knooppunten spelen daarom een belangrijke rol in het afnemen en verrijken van de landelijke gegevens met aangehaakte gegevens specifiek voor een sector. Het inrichten en gebruiken van knooppunten valt, net als het gebruik van de landelijke gegevens, buiten de verantwoordelijkheid en besturing van het stelsel.
<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; padding:0"
|-
! style="border:none; width:250px"|Direct aan de slag
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden?
Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?


==Hoe ziet het Stelsel van Basisregistraties er nu uit?==
: → [[Alle basisregistraties]]
===Principes===
: → [[Basisregistratie(Begrip)]]
Aan de inrichting van het stelsel ligt een aantal essentiële keuzen, of principes, ten grondslag:<ref>De eerste zes principes zijn afkomstig uit kamerbrief 26 387, nummer 11, 17 oktober 2001. Het zevende principe is afkomstig uit het iNUP Programmaplan 2012-2014.</ref>
: → [[Stelselarchitectuur van het heden]]
#Het stelsel bestaat uit een beperkt aantal registraties voor die gegevens die door de hele overheid heen de meest voorkomende zijn.
|-
#Basisregistraties zijn beperkt tot een compacte en daarmee ook beheersbare basisgegevensset.  
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]]
#Per basisregistratie is bij wet vastgesteld wat het doel, het werkingsgebied van de registratie en de daaraan gestelde kwaliteitseisen zijn, alsook hoe de autorisatie van het gebruik, de kwaliteitsborging en de financiering zijn geregeld.
|}
#Uitgangspunt voor de realisatie van een basisregistratie is gebruikmaking van bestaande organisatorische en informatie-infrastructuren.
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px"
#Uitgangspunt is laagdrempelige beschikbaarstelling van de gegevens, voor zover specifieke wetgeving zich daar niet tegen verzet.
|-
#Basisregistraties dienen de naleving van de privacywetgeving door de overheid actief te ondersteunen, moeten voor de burger transparant maken hoe de overheid met zijn persoonsgegevens omgaat en moeten hem in staat stellen hierop invloed uit te oefenen.
! style="border:none; width:250px"|Samen leren & zoeken
#Het stelsel gedraagt zich naar afnemers als één geheel.
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al zaakgericht werken. U kunt van hun ervaringen leren. En ook van de vraagstukken en lopende discussies die daar spelen.
: → [[voorbeeld?]]
: → [[Vraagstuk?]]
: → [[organisatie?]]
|-
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
|}
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px"
|-
! style="border:none; width:250px"|Meer informatie & Contact
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Links Stelsel van Basisregistraties:


: → [http://www. uitleg]


===Verbindingen===
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen (??):
[[Bestand:Stelselplaat.png|thumb|Informatiekundige view op het Stelsel van Basisregistraties]]Tussen de gegevens in de basisregistraties bestaan verbindingen, zowel expliciete als impliciete verbindingen. Deze verbindingen maken het mogelijk dat afnemers gegevens afkomstig uit verschillende basisregistraties combineren. Een expliciete verbinding houdt in dat een object van registratie in één basisregistratie expliciet verwijst naar een object van registratie in een andere basisregistratie. Expliciete verbindingen ontstaan bij de registratie van gegevens. De bronhouder die verantwoordelijk is voor die registratie, is (als afnemer) wettelijk verplicht om de gerelateerde gegevens uit andere basisregistraties te gebruiken en is daarmee verantwoordelijk voor het leggen van de juiste verbindingen.
: → [[Expertgroep ?]]
De [http://www.e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/stelselthemas/verbindingen/verbindingen-tussen-basisregistraties interactieve stelselplaat] biedt inzicht in de status van de expliciete verbindingen in het stelsel.
Contactpersoon is Wim Bakkeren (ICTU),
: → [mailto:eric.brouwer@ictu.nl eric.brouwer@ictu.nl]


===Onderdelen===
Het Stelsel van Basisregistraties bestaat uit:
*[[basisregistratie|Basisregistraties]], de elementaire bouwstenen van het stelsel. Het stelsel bestaat op het moment van schrijven uit de volgende basisregistraties:
**[[BAG (Basisadministraties_Adressen_en_Gebouwen)|BAG - Basisregistraties Adressen en Gebouwen]]
**[[BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie)|BGT - Basisregistratie Grootschalige Topografie]]
**[[BLAU (Basisregistratie Lonen Arbeidsverhoudingen en Uitkeringen)|BLAU - Basisregistratie Lonen, Arbeidsverhoudingen en Uitkeringen]]
**[[BRI (Basisregistratie Inkomen)|BRI - Basisregistratie Inkomen]]
**[[BRK (Basisregistratie Kadaster)|BRK - Basisregistratie Kadaster]]
**[[BRO (Basisregistratie Ondergrond)|BRO - Basisregistratie Ondergrond]]
**[[BRP (Basisregistratie Personen)|BRP - Basisregistratie Personen]], bestaande uit twee delen:
***Ingezetenen
***Niet-ingezetenen
**[[BRT (Basisregistratie Topografie)|BRT - Basisregistratie Topografie]]
**[[BRV (Basisregistratie Voertuigen)|BRV - Basisregistratie Voertuigen]]
**[[NHR (Basisregistratie Handelsregister)|NHR - Handelsregister]]
**[[WOZ (Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken)|WOZ - Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken]]
[[Bestand:Architectuur_van_het_Stelsel_van_Basisregistraties.png|thumb|Organisatorische view op het Stelsel van Basisregistraties met de basisregistraties, de stelselcoördinatie en de stelseldiensten]]
*[[Stelselcoördinatie]] voor een stelsel dat optimaal bijdraagt aan een effectieve en efficiënte overheid. Stelselcoördinatie maakt gebruik van de volgende instrumenten:
**Stelselarchitectuur;
**Stelselafspraken;
**Voortgangsmonitor (tijdens het i-NUP-programma bekend als i-NUP-monitor);
**Archief van besluiten.
*[[Stelseldiensten]] ter ondersteuning van het gebruik van de gegevens uit het stelsel. De stelseldiensten bestaan op het moment van schrijven uit:
**De vier stelselvoorzieningen:
***[[Digikoppeling]], bestaande uit:
**** [[Digikoppeling (Standaarden)|Digikoppeling Standaarden]]
**** Digikoppeling-compliancevoorziening
**** CPA-Creatievoorziening
**** OIN-register
*** [[Digilevering]]
*** [[Digimelding]], bestaande uit:
**** [[Digimelding BLT]]
**** [[Digimelding AS|Digimelding Annotatiespecificatie]]
***[[Stelselcatalogus]]
**De overige stelseldiensten:
***Stelselservicepunt
***[http://www.stelselinformatiepunt.nl Stelselinformatiepunt (STIP)]
***[http://e-overheid.nl/onderwerpen/voortgang-en-planning/releasekalender Releasekalender]
***Berichtenstandaard
***Monitor Stelselkwaliteit
***Monitor Verbindingen


===Afhankelijkheden===
|-
Er zijn bij de besturing van het stelsel (stelselcoördinatie) tot op heden geen stelselbrede afhankelijkheden met voorzieningen buiten het stelsel onderkend. De onderdelen van het stelsel kennen wel vele afhankelijkheden, die ze zelf beheren en bewaken. Enkele van de afhankelijkheden die vaker voorkomen worden hieronder genoemd:
|[[Image:contact.png|250px]]
* In het kader van geometrische gegevens (in zeven van de twaalf basisregistraties) zijn er afhankelijkheden naar [[PDOK]], de [[Geo-standaarden]], de [[INSPIRE (standaard)|INSPIRE-richtlijn]] en de "gouden driehoek" waarin overheid, bedrijfsleven en wetenschap samen de koers voor geo-gegevens bepalen. Het Ministerie van I&M en het Kadaster hebben hierin als respectievelijk registratiehouder en verstrekker van nagenoeg alle geo-basisregistraties een centrale rol.
|}
* In het kader van het inzagerecht is er een afhankelijkheid naar [[MijnOverheid]], de persoonlijke website voor burgers voor overheidszaken.
<div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina">
* In het kader van gegevensuitwisseling, met name tussen gemeentelijke bronhouders en landelijke voorzieningen, is er een afhankelijkheid naar de gemeentelijke berichtenstandaard [[StUF]].
* In het kader van eisen aan de vertrouwelijkheid, integriteit en authenticiteit bij gegevensuitwisseling is er een afhankelijkheid naar [[PKIoverheid]].
* Een aantal basisregistraties neemt deel aan de ontwikkeling van de [[Gemeenschappelijke Afspraken Berichten]]: een aantal voorstellen voor harmonisatie van de berichtstandaarden [[StUF]], [[SuwiML]] en de [[Geo-standaarden]] en de berichtspecificaties van de basisregistraties.


==Waar gaat het Stelsel van Basisregistraties naartoe?==
</div>
Binnen het traject 'Verkenning doorontwikkeling Stelsel van Basisregistraties 2017' wordt samen met de Programmaraad Stelsel van Basisregistraties (PSB) gewerkt aan een inhoudelijke koers voor het Stelsel van Basisregistraties na afloop van het iNUP-programma. De notitie {{bestand met info|Visie_op_het_Stelsel_van_Overheidsgegevens-v1.0.pdf|'Visie op het Stelsel van Overheidsgegevens'}} is het eerste produkt dat in bovengenoemd traject wordt opgeleverd. Het doel van Visienotitie is om als aansprekend perspectief een vergezicht neer te zetten, dat richting geeft voor de periode na afloop van het iNUP-programma.
</div>
 
==Hoe kan ik het Stelsel van Basisregistraties gebruiken?==
Meer informatie vindt u op [http://www.stelselinformatiepunt.nl het stelselinformatiepunt (STIP)]. Hier staat onder andere:
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/producten/ Producten van basisregistraties]
* [http://www.stelselcatalogus.nl De Stelselcatalogus]
* [http://www.e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/stelselthemas/verbindingen/verbindingen-tussen-basisregistraties Interactieve Stelselplaat]
* [http://www.e-overheid.nl/onderwerpen/voortgang-en-planning/releasekalender de Releasekalender]
* [http://e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/veelgestelde-vragen Veelgestelde vragen over het Stelsel van Basisregistraties]
 
 
De volgende documenten kunnen helpen bij het gebruik van het Stelsel van Basisregistraties:
* {{bestand met info|Stelselarchitectuur_heden.pdf|Stelselarchitectuur van het heden}} - {{bestand met info|Stelselarchitectuur_heden-samenvatting.pdf‎|samenvatting}}
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/document/Rapport+%27Bij+twijfel+niet+gebruiken%3F%27 Rapport over privacy: 'Bij twijfel niet gebruiken?']
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/document/Notitie+Kopiebestanden Notitie kopiebestanden]
:In de notitie wordt ingegaan op de analyse die is uitgevoerd naar het gebruik van gegevenskopieën (kopiebestanden). In het stuk is ook de door de stuurgroep Werkend stelsel vastgestelde handelswijze opgenomen in het geval het werken met kopiebestanden voor afnemers noodzakelijk is.
* [https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/document/Architectuurschets Architectuurschets gegevensuitwisseling]
 
==Contact==
Met vragen over de architectuur van het Stelsel van Basisregistraties kunt u contact opnemen met Stelselarchitect Wim Bakkeren via [mailto:architectuur@ictu.nl architectuur@ictu.nl].
 
Het [http://www.e-overheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/contact-knelpunten Servicepunt van het Stelsel van Basisregistraties] helpt met vragen over het Stelsel van Basisregistraties en het oplossen van knelpunten.
 
==Referenties==
<references />
<references />
[[Categorie:onderwerpen]]

Versie van 19 mei 2015 16:57

Zaakgericht werken plaatje.jpg

Het Stelsel van Basisregistraties is het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.

Waarom is het Stelsel van Basisregistraties van belang?[bewerken]

Het Stelsel van Basisregistraties is de voor een moderne en slagvaardige overheid onmisbare gegevensinfrastructuur. De basisregsitraties en de stelselvoorzieningen die tot het Stelsel van Basisregistraties behoren zijn onderdeel van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). De basisregistraties fungeren overheidsbreed als unieke bronnen van specifieke sets van verplicht te gebruiken authentieke gegevens. Zo’n authentiek gegevens is een in een basisregistratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek is aangemerkt. De authentieke gegevens in de basisregistraties zijn van hoogwaardige kwaliteit zodat deze zonder nader onderzoek bij de uitvoering van publiekrechtelijke taken te gebruiken zijn. Voor het niet-authentieke deel van een basisregistratie geldt dat het gebruik niet verplicht maar wel wenselijk is. Vanwege dit verplichte gebruik zijn de basisregistraties relevant voor nagenoeg alle overheidsorganisaties.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Alle basisregistraties
Basisregistratie(Begrip)
Stelselarchitectuur van het heden
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die al zaakgericht werken. U kunt van hun ervaringen leren. En ook van de vraagstukken en lopende discussies die daar spelen.

voorbeeld?
Vraagstuk?
organisatie?
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links Stelsel van Basisregistraties:

uitleg

Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen (??):

Expertgroep ?

Contactpersoon is Wim Bakkeren (ICTU),

eric.brouwer@ictu.nl


Contact.png