Stelsel van Basisregistraties: verschil tussen versies
(kaderrechtssmal om domein heen verwijderd) |
(laag 0 ipv 1) |
||
Regel 65: | Regel 65: | ||
<references /> | <references /> | ||
<noinclude>[[Categorie:Stelsel van Basisregistraties]]</noinclude> | <noinclude>[[Categorie:Stelsel van Basisregistraties]]</noinclude> | ||
[[Laag binnen vijflaagsmodel:: | [[Laag binnen vijflaagsmodel::0| ]] | ||
{{Domein toevoegen|Domein Generiek}} | {{Domein toevoegen|Domein Generiek}} |
Versie van 20 jan 2016 17:10
Het Stelsel van Basisregistraties is "Het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik." [1]
Waarom is het Stelsel van Basisregistraties van belang?[bewerken]
De aanleiding voor de ontwikkeling van het Stelsel van Basisregistraties was de constatering dat bij nagenoeg alle vraagstukken voor de overheid het kunnen beschikken over adequate gegevens cruciaal is. Het beschikken over adequate gegevens lukt alleen als er voor de meest essentiële gegevens een overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke registraties is. Zo’n infrastructuur van authentieke registraties is een onmisbare voorwaarde voor een overheid die:[2] niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, zich niet voor de gek laat houden, weet waar ze het over heeft en haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig. Het Stelsel van Basisregistraties is die onmisbare gegevensinfrastructuur, deel van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).
Het Stelsel van Basisregistraties geeft invulling aan een aantal NORA principes, met name BP04 Standaard en BP07 Noodzakelijk.
Het daadwerkelijk gebruik van de gedeelde gegevens valt buiten het stelsel. Een sector of een organisatie is altijd zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken. Sectoren en knooppunten spelen een belangrijke rol in het afnemen en verrijken van de landelijke gegevens met aangehaakte gegevens specifiek voor een sector. Het inrichten en gebruiken van knooppunten valt, net als het gebruik van de landelijke gegevens, buiten de verantwoordelijkheid en besturing van het stelsel.
Meer informatie & Contact |
---|
Links Stelsel van Basisregistraties:
Dit thema wordt beheerd door de Stelselarchitect, Wim Bakkeren: |
- ↑ Visie op het Stelsel van Basisregistraties, versie 1.1, maart 2010, bijlage bij kamerbrief 296 362, nummer 176, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-67295
- ↑ Kamerstuk 26 387 nummer 18, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26387-18.html.